PastPlay: gra z mediami w edukacji historycznej (nowa książka)

Okładka książki Pastplay: Teaching and Learning History with TechnologyUniversity of Michigan Press wydało niedawno zbiór artykułów pod redakcją Kevina Kee, poświęcony metodom wykorzystywania nowych narzędzi i zasobów cyfrowych w nauczaniu historii. Książka Pastplay: Teaching and Learning History with Technology dostępna jest online na stronach wydawnictwa. Korzystać z niej można zgodnie z zasadami licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych.

Przesłaniem autorów umieszczonych w tomie artykułów jest konieczność kreatywnego wykorzystywania nowych cyfrowych możliwości, tak aby w ramach procesu edukacyjnego umożliwiały one świeże spojrzenie na przeszłość oraz ujawniały mechanizmy myślenia historycznego. Jak pisze we wstępie Kee:

Why should we play with technology in history? Because doing so can help us think about the past in new ways. We expand on our thesis in four parts. In the first section of the book, “Teaching and Learning History,” the contributors focus on the content and practices of the discipline, and show that playful technologies can help students better understand the way historians and storytellers create history. In the second part, “Playfully,” the contributors turn their focus to the roots of our craft, and show that a ludic sensibility lies at the heart of how we research, how we teach, and how we express ideas with computers. In the third part, “With Technology,” the authors illustrate how communicating ideas with computers forces us to model our thoughts, and the development and use of these models can provide us with new insights into the subjects they represent. The contributors to the fourth part, “By Building,” show that, through the act of creating technologies, we can build our understanding of the past.

Pastplay… przeczytamy o historycznych grach komputerowych oraz kontrowersjach z nimi związanych, wykorzystaniu projektowania komputerowego i drukarek 3D w edukacji o historii techniki, historycznych symulacjach przestrzennych czy wyzwaniach związanych z działalnością edukacyjną w nowoczesnych muzeach posiadających multimedialne ekspozycje.

Książka została zrecenzowana na blogu Trevora Owensa, który przy okazji chciałbym polecić czytelnikom HiM.